Real happiness is bad for sales

happy

Am auzit fraza asta intr-un film, acum cateva zile. Initial nu mi-a atras atentia (sau asa credeam) dar de atunci revine din ce in ce mai frecvent in mintea mea. Si imi dau seama ca e adevarata. Nu voi incerca aici sa definesc fericirea, ar fi ridicol. Dar imi e destul de clar ca pentru a cumpara cate ceva (pentru a fi “good for sales”) trebuie sa simti ceva lipsuri. Cu cat obiectul pe care il cumperi este mai putin necesar, mai frivol, cu atat e mai clar ca el trebuie sa umple un gol emotional. Daca nu in toate cazurile, in suficient de multe.

Un om pe deplin fericit (o extrema pe care o folosim doar ca exemplu) este in primul rand un om care nu simte nici o apasare, nici o nevoie imperioasa. Un om pe deplin fericit nu simte nevoia sa-si schimbe masina cu una mai mare o data la trei ani si nici nu vrea isi umple casa cu toate tampeniile. Sau e pe deplin fericit pentru ca a umplut-o deja. Cert e ca din momentul in care devine fericit, obsesia lui de a cumpara lucruri scade la 0. Real happiness is bad for sales.

Este unul din principalele motive pentru care am o aversiune profunda pentru ideea de marketing asa cum este ea perceputa in vremurile noastre. Specialistii in marketing creeaza nevoi. Te conving ca ai nevoie de lucrul pe care il vand, chiar daca tu nu stiai asta. Prin faptul ca iti inoculeaza aceasta convingere (si reusesc sa o faca pentru ca isi cunosc meseria), intr-un fel, iti submineaza fericirea. Si de fapt asta urmaresc. Real happiness is bad for sales.

Luati toate lozincile care va inconjoara in fiecare zi si veti vedea ca majoritatea lor se inscriu in aceasta categorie. Majoritatea lor incearca sa va spuna ca voi nu sunteti cei care credeti voi ca sunteti ci sunteti oameni manati de nevoi imperioase pe care daca nu le impliniti veti intra in depresie. Vreti sa nu intrati in depresie? O depresie despre care nici nu stiti ca va pandeste? Cumparati, satisfaceti-va nevoile pe care nici nu stiati ca le aveti. Pana nu le satisfaceti, sunteti nefericiti. Real happiness is bad for sales.

Poate din cauza asta suntem noi, romanii, atat de isterici, atat de suparati, atat de nervosi. Pentru ca aceasta stiinta perfecta a marketingului s-a abatut asupra noastra prea brusc. Ceea ce un italian sau francez a inghitit pe parcursul catorva zeci de ani, incet, progresiv, noi a trebuit sa inghitim in 10 – 15 ani, rapid, brutal, fara sa fim pregatiti. Si ne macina. Oamenii au masini pe care n-ar trebui sa si le poata permite, telefoane pe care n-ar trebui sa si le poata permite, haine pe care n-ar trebui sa si le poata permite. Si sunt ofticati ca nu si le pot permite si oricat de mare le-ar fi salariul ei il considera mic, o bataie de joc, o nesimtire.

Am ajuns un popor maniac-depresiv. Cred ca litiul ar trebui sa fie impartit gratuit pe strada. Sau vandut cu prospecte colorate si cu promisiunea unei vieti mult mai bune. In definitiv, suntem perfecti ca target pentru toate campaniile. Real happiness is bad for sales.

Published
Categorized as Blog

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *