Testamentul otravitului

La solicitarea unor amici, am decis sa incep sa pun aici cate ceva din muzica pe care o descopar din cand in cand, sau pe care am descoperit-o mai demult. Am o relatie foarte personala cu muzica, motiv pentru care nu-mi plac in general muzicile facute pentru mai multi oameni (de dans, imnuri, etc.). Multe dintre melodiile care imi sunt aproape de suflet au si povesti interesante, povesti pe care voi incerca sa le rezum aici. O sa incerc, pe cat ma tin puterile, sa si explic ce imi place la melodia cu pricina. Sa vedem ce iese.

Incepem cu un cantec medieval, de pe la 1600, care apare in mai multe tari, in diverse variante. In zona anglo-saxona se numeste Lord Randal. Povestea din cantec e relativ simpla dar stranie, este vorba despre un tanar care se intoarce acasa simtindu-se rau. Intrebat de mama lui ce i s-a intamplat ajunge la concluzia ca l-a otravit iubita lui cu care a fost la plimbare in padure. Plina de compasiune, mama lui il intreaba insistent ce lasa fiecarui membru al familiei inainte sa moara. Evident, iubitei ii doreste spanzuratoarea. Exista si o varianta in care nu iubita il otraveste ci sora lui.

In ciuda povesti dure, cantecul este de o frumusete incredibila. Prefer varianta italiana, numita “L’avvelenato” sau in alte variante “Testamento de l’avvelenato” desi nici Lord Randal nu e de lepadat in anumite interpretari. Versurile de inceput de la Lord Randal (“where have you been, Lord Randal my son, where have you been, my handsom young one”) vor parea familiare celor care au ascultat Bob Dylan pentru ca Bob Dylan s-a inspirat serios din balada cu pricina in melodia “A hard rain”.

Interpretarea pe care o vedeti aici mi-a placut in mod deosebit. Nu am reusit sa aflu cine canta dar cu siguranta persoana stie ce face. Vocea fetei in debutul cantecului este foarte suava, potrivita cu cea a unei mame care isi intampina copilul. Apoi, pe timp ce trece si povestea se dezvaluie, vocea devine din ce in ce mai dura, spre sfarsit aproape metalica, plina de disperare. Acompaniamentul de chitara este la inceput minimal, tine mai degraba ritmul cu cateva acorduri simple. Cand vocea fetei se aspreste, acompaniamentul creste in complexitate.

3 comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *